Forside klimarådets statusrapport 2024
Udklip af forsiden til klimarådets statusrapport 2024

Transport Klimarådets rapport overser klimalækage

Cykeltrafik og kollektiv transport kan erstatte en stor del af den indenlandske transport på en klimavenlig måde og vil reducere den store globale belastning, som produktionen elbiler indebærer på globalt plan.

1. marts 2024 · Kl. 11:14 Pressemeddelelse

Vi anerkender mange gode observationer i Klimarådets Statusrapport 2024. Ikke mindst når Klimarådet peger på ikke medregnede CO2e-bidrag fra international skibstrafik og luftfart. Tak for det!

Desværre overser Klimarådet det store problem med ”lækage” af klimabelastningen ved ensidigt at satse på elbiler til persontransport. Overser at cykeltrafik og kollektiv transport kan erstatte en stor del af den indenlandske transport på en klimavenlig måde. Et skift af transportmidler vil reducere den store globale belastning, som produktion af de mange elbiler vil indebære på globalt plan.

På landbrugsområdet råber modstandere af en CO2-afgift at afgiften vil sende produktion ud af landet (lækage). Svarer-udvalget mener, at problemet findes, men er til at håndtere. På transportområdet har en effektiv billobby forhindret at den store import af klimabelastende privatbiler kommer til debat. Det er også udtryk for lækage og kan reduceres kraftigt med en klima- og miljøvenlig transportpolitik.

Rådet for Bæredygtig Trafik er sammen med NOAH-Trafik kede af, at det blindt accepteres at vejtransporten - herunder elbiler - fortsat skal fylde så meget, hvilket virker ekstra paradoksalt ved en statusrapport om Danmarks muligheder for at opfylde klimaløfter. Vejtransporten er også i 2030 og 2035 ansvarlig for broderparten af sektorens CO2 belastning - baseret på en fortsat vækst i antallet af personbiler.

- Vi har med 2.813.226 personbiler pr. juli måned 2023 allerede rigeligt med biler i Danmark udtaler Poul Kattler, forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik. 

Hvis vi ser på klimabelastningen ved produktion af en Volvo XC Recharge er den på ca. 24 ton CO2e.

Klimarådets kærlige blik på importerede elbiler burde vendes til at udbygge den danske klimavenlige togtransport og forkæle cykeltrafikken. Kombineret med en reduceret vækst af transportarbejdet.

Læs hele vores reaktion på Klimarådets Statusrapport med blik for transportsektoren nedenfor.

For yderligere information, kontakt:
Poul Kattler (forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik)
Ivan Lund Pedersen (NOAH-Trafik)

Støt NOAH

Din støtte er altafgørende for, at vi kan levere et stykke arbejde, der gør en forskel

Ved at støtte NOAH bidrager du til kampen for en retfærdig, bæredygtig og solidarisk verden. Din støtte betyder, at vi kan arbejde uafhængigt, opnå større indflydelse og organisere flere kloden rundt.

Du kan nemt oprette en fast støtte via betalingsservice.

Eller du kan fx støtte via MobilePay eller bank. Hvis du opgiver dit cpr.nr. ved indbetalingen er din gave fradragsberettiget (op til kr. 18.300 i 2024). Tusind tak!