Nye Briefinger Hvem vinder og hvem taber, hvis GMO-deregulerings-lovforslaget vedtages?
København, 18. Januar 2025
***
NOAH lancerer 4 nye briefinger om konsekvenserne af Europa-Kommissionens lovforslag om ændring af GMO-lovgivning.
***
Den 5. juli 2023 lancerede Europa-Kommissionen deres lovforslag til ændring af GMO-lovgivning, i Udsætningsdirektivet 2001/18/EC, hvilket indebærer, at nye GMO-fødevarer bliver dereguleret og således hverken skal risikovurderes, mærkes eller være sporbare fra jord til bord i fremtiden. Vi lancerer 4 briefinger om de vigtigste områder som vil blive påvirket: mærkning, ansvar, risikovurdering og patenter.
Det polske kompromisforslag af 7. januar 2025, som konsoliderer Europa-Kommissionens lovforslag, har til formål at minimere markedsføringen af patenterede nye GMO'er. Men det egentlige problem ligger i den eksisterende patentlovgivning, som er fyldt med smuthuller og fremmer nogle få landbrugsgiganters magt - Bayer, Corteva og Chem China/Syngenta - over fødevaresektoren. Men også danske biotekvirksomhed Novonesis er med i dette kapløb. Deregulering af nye GMO'er hjælper ikke med at bremse disse monopoler.
Ved at tillade biotekgiganter at patentere GMO-træk såvel som egenskaber, der opstår naturligt eller gennem klassiske forædlingsmetoder, risikerer loven at give virksomheder ejerskab over naturlige frø og konventionelt forædlede produkter. Det vil blokere små og mellemstore avlere fra at få adgang til kritiske genetiske ressourcer og underminere deres evne til at tilpasse sig nye sygdomme eller ekstremt vejr.
Dansk tilføjelse - af redaktørerne:
Danmark har siden 2017 haft en skidt top 1 plads, som største lobbyist for dereguleringen af de nye GMO'er i Europa-Kommissionen og Parlamentet. Hvordan er dette sket, og hvordan er det sket uden danskernes viden?
I 2012 var Danmark et af verdens mest økologiske lande. I dag er vi top 1 GMO-land i EU. Hvem har ansvaret for dette?
Blandt andre forhold, har Danmarks lobbyisme været drivkraften for Europa-Kommissionens deregulerings-forslag, og har ført til situationen som den ser ud i dag i og med lovforslaget, hvor GMO-mad ser ud til hverken at skulle risikovurderes, mærkes eller gøres sporbare - som det bliver i dag under Udsætningsdirektivet. Det har været fremme i danske medier, at danske aktører påstod, at Danmark lige frem havde skabt 95 % af Europa-Kommissionens lovforslag. Mens nogle aktører i Danmark bryster sig af denne lobbyisme, er vi i NOAH - og mange andre - virkelig bekymrede for de danske lobby-foretagender i disse år.
Spørgsmål som: Hvordan kan vi fravælge GMO-mad? Hvordan beskytter vi vores natur? Hvem har ansvaret, hvis madproduktionen med de nye GMO'er løber løbsk? Hvem laver risikovurdering og konsekvensmodeller af - noget så vigtigt som vores madproduktion, når det skal produceres med nye GMO-teknikker? Det ser ud til, at det er INGEN.
God læselyst!
***
Mærkning: https://noah.dk/materialer/uden-gmo-maerkning-hvem-vinder-og-hvem-taber-naar-gmo-mad-bliver-usynlig?
Risikovurdering: https://noah.dk/materialer/risikable-forretninger-hvem-vinder-og-hvem-taber-naar-gmoer-ikke-bliver-kontrolleret
Ansvar: https://noah.dk/materialer/intet-retligt-ansvar-hvem-vinder-og-hvem-taber-naar-gmoer-faar-fripas
Patenter: https://noah.dk/materialer/fastlaaste-froe-hvem-vinder-og-hvem-taber-naar-gmoer-bliver-patenteret