Luftfart Høringssvar fra NOAH’s Bæredygtighedsgruppe om EU-Kommissionens meddelelse om luftfart og klima

27. oktober 2005 · Kl. 11:59 Høringssvar

J.nr. 4011/17-0024

Luftfart er den transportform, der er forbundet med den største miljøeffekt i forhold til forbrugerpriser. Alligevel er ambitionsniveauet i Kommissionens meddelelse så lavt, at det stort set ikke ville kunne mærkes af hverken luftfartsselskaberne eller forbrugerne.

Brundtland-kommissionens definition af bæredygtighed tager udgangspunkt i et etisk princip om lige fordeling af rigdom og ressourcekontrol mellem generationerne. Med udgangspunkt i Europa-Kommissionens klimamål er det udelukket, at kommende generationer kan flyve lige så meget, som vi gør i dag. En opfyldelse af Kommissionens klimamål forudsætter nemlig en kraftig reduktion af drivhusgasudslip på verdensplan i de kommende mange år. Luftfart er et internationalt foretagende og må ses i en international sammenhæng. EU bør derfor have som politisk mål at reducere lufttrafikken - ellers vil man hverken kunne nå klimamålene, eller legitimt kunne kræve at andre lande eller regioner skal reducere deres lufttrafik.

Det er uforståeligt, at meddelelsen på den ene side siger, at der må sættes ind for at sikre, at luftfarten ikke undergraver EU's overordnede klimamål, men snarere bidrager til at realisere det (side 3). Men på den anden side tager udgangspunkt i modeller, der forudser CO2-udslipsstigninger fra EU's lufttrafik på 32-36 % frem til 2012 (Tabel 24 i rapporten 'Giving wings to trading'). Ambitionsniveauet i meddelelsen er som at ville stoppe et tog med en lillefinger.

Forskning i renere teknologi er altid godt - krav måske bedre. Man skal dog holde sig to ting for øje. Dels at potentialet for at reducere miljøpåvirkningen fra flytrafik er ret beskedent ift. andre transportformers reduktionspotentialer, især togtrafikkens. Dels at luftfart, uanset forskningsindsatsen, fortsat vil være den transportform med størst miljøbelastning per personkilometer. Forskning og støtte til tog- og skibstrafik er en bedre investering end forskning i renere fly.

Det er glædeligt, at Kommissionen forsat vil arbejde for at fjerne retlige hindringer for at indføre energibeskatning på flybrændstof. Dog indeholder meddelelsen desværre ingen nye tiltag i denne forbindelse. Kommissionen bør sætte ekstra skub i denne proces. Meddelelsen burde således have fokuseret på initiativer til at fremme indførelsen af energibeskatning på flybrændstof både på EU og globalt plan.

Kommissionen ønsker at inddrage luftfart i ETS. Som beskrevet i 'Giving wings to trading' vil dette stort set ikke medføre CO2-reduktioner inden for luftfarten set i forhold til ingen indgriben. Luftfarten vil således vha. ETS unddrage sig et ansvar for at reducere dens CO2-udslip. Løsningen på dette problem er at afgiftsbelægge flybrændstof. Det vil nemlig betyde en bedre balance mellem sektorerne mht. CO2-reduktioner. Det vil også betyde, at luftfart bliver mindre attraktivt ift. tog og skib - samt andre forbrugsgoder.

Efter Kommissionens mening bør målet være at finde en realistisk model for luftfarten i den europæiske emissionshandel, som med tiden vil kunne anvendes i hele verden. Efter NOAH's mening vil den bedste løsning være at indføre internationale energiafgifter på flybrændstof, der bliver opkrævet af FN. Arbejdsgruppen bør inddrage denne løsning i sine overvejelser.

På vegne af NOAH's Bæredygtighedsgruppe,

Jacob Sørensen

Støt NOAH

Din støtte er altafgørende for, at vi kan levere et stykke arbejde, der gør en forskel

Ved at støtte NOAH bidrager du til kampen for en retfærdig, bæredygtig og solidarisk verden. Din støtte betyder, at vi kan arbejde uafhængigt, opnå større indflydelse og organisere flere kloden rundt.

Du kan nemt oprette en fast støtte via betalingsservice.

Eller du kan fx støtte via MobilePay eller bank. Hvis du opgiver dit cpr.nr. ved indbetalingen er din gave fradragsberettiget (op til kr. 18.300 i 2024). Tusind tak!